Om Instagram
Instagram er en plattformtjeneste for deling av bilder og videoer. Plattformen er hovedsakelig en gratisapp og ble lansert 6. oktober 2010. Den ble i utgangspunktet kun laget for IOS-brukere, men i 2012 ble den kjøpt opp av Facebook (Meta) og i april samme år lanserte de en versjon for Android. På verdensbasis har appen over 1 milliard brukere og i Norge 2,5 millioner brukere (per 2020) (SNL,2020).
Fra bildedelingstjeneste til bedriftsmarked
Instagram startet som en helt enkel app hvor man kunne dele bilder for likes og kommentarer. De siste årene har plattformen utviklet seg i stor grad, og nå kan man blant annet sende direktemeldinger (DM), poste stories, publisere videoer og reels. Det har også blitt et attraktivt marked for bedrifter som vil nå ut til sin valgte målgruppe. Det er nemlig enklere enn noen gang å få oversikt over relevant data, og kun ved noen enkle tastetrykk når man ut til de man ønsker og nå ut til.
Plattformen er et økonomisk samfunn, men de tjener ikke noe på selve salget av et produkt eller en tjeneste. De skaper funksjonen for brukerne og tar betalt i form av annonsering og kjøp av annonseplasser. I tillegg kan både enkeltpersoner og bedrifter kjøpe seg synlighet.
Forretningsmodell
Forretningsmodellen er relativt lik mange andre digitale tjenester hvor brukere mottar tjenesten gratis og annonsører betaler for reklame. Selv om brukerne får tjenesten gratis ville nok ikke plafformen hatt noen betalende annonsører uten en stor brukergruppe. Jo flere brukere jo mer attraktivt er det å kjøpe reklame og plattformen kan ta betalt deretter.
Algoritmer
Instagram har stor nytteverdi i form av datainnsamling og gode algoritmer. Som jeg nevnte tidligere i innlegget er det bare noen klikk som skal til før man treffer målgruppen og øker synligheten sin. Annonsører har behov for informasjon om kundegruppen slik at de får økt treffsikkerhet, og dermed kan markedsføre målrettet mot sin valgte kundegruppe. Dette er plattformen spesielt gode på med tanke på hvor mye informasjon de har om brukerne sine.
De samler nemlig inn data på hva brukerne søker etter, hva de lagrer, hvilke hashtags de bruker, bilder de liker og mye mer. Dette gjør at bedrifter får innsikt i hva de ulike brukerne liker og dermed kan velge ut en spesiell målgruppe. Annonsørene øker antall salg men brukerne får også relevant reklame.
Fordeler ved å benytte seg av plattformen som bedrift
Jeg synes personlig at Instagram er en super plattform å benytte seg av, enten du er enkeltperson eller en bedrift. Nyoppstartede bedrifter har mange fordeler ved å benytte seg av plattformen da de kan kjøpe synlighet for en relativt billig sum. I tillegg har de muligheten til å kommunisere med kundegruppen via ulike funksjoner på story, spørsmålsrunder, quiz, direktemeldinger og mer. Det er et hav av muligheter og selv som bedrift kan du bruke tjenesten gratis.

Litteraturliste: