Vi har nå kommet til modul 3 av 4 i digital markedsføring, og denne gangen er det E-varehandel med Karl Philip Lund. I dette emnet skal vi lansere en egen nettside og lære å drive den. Fremtidige innlegg kommer derfor til å omhandle denne prosessen, noe jeg tror og håper blir veldig gøy! I dette innlegget skal jeg derimot forklare hva influencer marketing er og hva du må tenke på når du eventuelt tar i bruk denne markedsføringsmetoden.
Hva er influencer marketing?
Influencer marketing er kort fortalt en markedsføringskanal hvor man som merkevare benytter seg av ulike mennesker med stor påvirkningskraft i digitale kanaler. Det vil si alt i fra å skape kreative annonser i egne kanaler til innhold og tilstedeværelse i egen markedsføring.

Positive og negative sider
Som det aller meste kommer det med både negative og positive sider å benytte seg av influencere i sin markedsføring. Kanskje betaler du som bedrift mye penger men ikke får noe tilbake. Noen vil gjerne bare ha alt gratis og tenker ikke så mye på hva det vil si for bedriften. Deadlines blir ikke holdt, contentet kan være dårlig og lite innholdsrikt, og det kan til tider være krevende da man må bruke tid og energi på å få det du har avtalt eller betalt for.
Det finnes likevel mange gode grunner til å velge influencere, dersom du gjør det riktig! Først og fremst, ikke si ja til alt som kommer inn i innboksen, for det kan være mye forskjellig. Velg influencer ut i fra merkevaren din, det er tross alt den som skal bygges og man vil gjerne ikke at hvem som helst skal assosieres med den. Man gir for eksempel ikke sminke til en fisker og fiskestang til en beauty blogger, om du skjønner hva jeg mener.
Bruk tid på å lage en enkel og forståelig kontrakt. Istedenfor å starte med 50 urelevante profiler som popper inn i innboksen og sier «hei, jeg er influencer og vil ha spons», så bruk tid på 10 relevante profiler som gjerne er gode i det de gjør. De som faktisk er relevante for din merkevare vil nemlig kunne bidra i å bygge opp merkevaren din, nettopp fordi at de allerede skaper content i samme kategori. Når du har funnet profilene du føler matcher din bedrift er det veldig viktig å se på innsikt.
Innsikt
Dersom det skulle vise seg at 70% av følgerne til en eller flere av incluencerene er fra Japan, vil man gjerne ikke samarbeide med de profilene. Av den enkle grunn er det jo helt supert å se på innsikten til de du skal samarbeide med, både for å se hvor mange aktive følgere de har, hvor de kommer fra og hvem de er (kjønn, alder osv).
Man kan selvsagt samarbeide med noen kun fordi at de tar gode bilder eller lager godt innhold i form av video, men skal man ha seriøse og langvarige samarbeide anbefaler jeg sterkt å gå gjennom innsikten til de du skal samarbeide med. Da får man også et innblikk i hvor mye produkter man skal gi, om man skal betale for det eller om det holder med et par produkter her og der.
Store eller små influencere
Uansett hvem du velger å samarbeide med burde influenceren kunne assosieres med merkevaren din på en eller annen måte. Det hadde tross alt ikke vært veldig troverdig om Ronaldo frontet McDonalds.
Man må i tillegg tenke på økonomi. Store influencere tar seg nemlig godt betalt, og selv om de gjerne har mange visninger kan man få kvalitetsinnhold fra mindre influencere også. Store influencere har ofte mange jobber og de skaper sjelden innhold av god kvalitet selv om de selger godt. Med mindre influencere finner man gjerne noen som er veldig gira på å komme seg opp eller rett og slett bare elsker merkevaren. Dette kan igjen føre til kvalitetsinnhold man kan ta i bruk i egne kanaler, som gjerne skaper salg på sikt.
Konklusjon
Som bedrift er det mye å tenke på når man skal velge markedsføringsmetode, men skal man velge influencer marketing er det altså viktig å vite hvem du vil samarbeide og hvorfor. Hva du er villig til å betale vil spille en stor rolle for hvem du eventuelt kan samarbeide med, og man ønsker gjerne et navn som kan spille merkevaren god, ikke bare et navn som mange vet.
Det er altså mange ting å være obs på i form av innsikt og det å skille de som vil ha ting gratis fra de som gjerne vil være en del av merkevaren. Uansett hvordan du velger å gjøre det kan det ha store fordeler for din bedrift dersom du gjør det riktig. Det er også viktig å huske på at du som bedrift har et ansvar ovenfor influencerne du velger å samarbeide med, og gi de en avtale som står i stil med både profilens størrelse, rekkevidde og innhold.
Kilder: