Jeg tok nylig et kurs i Networking Basics som kalles First Round. Dette tok jeg via Høyskolen og jeg lærte blant annet om hvordan man skal gå frem for å kontakte noen, hva man skal si, hvordan man skal skrive gode meldinger og ikke minst hvordan man bygger langvarige relasjoner. Dette er viktige punkter når man skal gå frem for å skaffe seg en relevant mentor. I dette innlegget vil du få noen gode tips til hvordan du også kan oppnå dette.
Først og fremst er det fint å kunne noe om LinkedIn. Jeg er ingen ekspert på dette området og lærer stadig nye triks. I kurset lærte jeg blant annet om hvordan man kan gjøre mer relevante søk. Ulike søk kan nemlig føre til mange relevante mentorer – spesielt om du gjør det riktig. Hva interesserer deg? Hvilken bransje vil du jobbe i og hvor? Søker du for eksempel etter et bestemt universitet eller college vil det dukke opp flere store profiler, der blant annet professorer og andre relevante personer dukker opp. Man kan også ta i bruk ulike filtre for å sortere bedre, men da kreves premium. Heldigvis trenger man ikke premium for å hverken søke opp eller kontakte relevante profiler, så start der dersom du ikke har premium.

Man må tørre å ta det første steg
Skal man skaffe seg en mentor kan man ikke sitte å vente på at noen skal ta kontakt. Man må rett og slett ta det første steget. Men hvor starter man egentlig? Det viktigste vil selvsagt være å kontakte noen som interesserer seg i fagfeltet eller bransjen. Kanskje det er en professor, kanskje er det noen som jobber i et selskap du liker og kanskje er det noen som har oppnådd noe stort som interesserer deg.
Ung og lite erfaring vs eldre og mye erfaring
Skal man kontakte en ung person som er i startfasen eller en eldre med mye erfaring? De fleste vil nok tenke at det er logisk å kontakte en eldre person, men det er ikke nødvendigvis alltid riktig. Fordelen med å kontakte noen som er yngre er at de akkurat har vært gjennom det samme som deg, deriblant intervju prosesser og lignende. De kan kjenne seg igjen i ulike problemstillinger og dette kan ha mye å si når man skal velge en relevant mentor. Kontakter men en eldre person får man derimot en mentor med mye erfaring og de har muligens et større perspektiv på interessefeltet og kan videreføre mye kunnskap til deg.
Send effektive, konkrete og gode meldinger
Fordelen med LinkedIn er at ting er lettvint. Man trenger ikke nødvendigvis vente så lenge på svar og man kan gjøre det litt mer «casual» enn med vanlig mail. Nøkkelen til en god samtale er empati, nysgjerrighet, takknemlighet, relevans og respekt. Dette er gode kvaliteter når man skal kontakte noen og det er viktig å være konkret. I meldingen burde du ha med hvem du er, hvorfor du kontakter denne personer og hva du ønsker. Et godt eksempel på en avslutning kan være noe som dette; «kunne du tenke deg å bruke 15 minutter for å fortelle meg om dine erfaringer?».

Gjør research og still gode spørsmål
Det kan ha stor betydning for karrieren din å gjøre research på personen du vil kontakte. Bruk litt tid på LinkedIn, google søk og YouTube for å se om de har vært i noen relevante intervjuer eller lignende. Vis interesse for hva personen har oppnådd og hvordan de kom dit de er i dag. Nøkkelspørsmål kan være «hvordan kom du dit du er i dag»?, «hvordan ble du interessert i dette?», «vurderte du en annen vei enn den du tok?» og «hvilke utfordringer hadde du på veien»?. Dette er spørsmål som kan gi deg svært mye relevant informasjon og ikke minst en mulighet for å bygge et varig business relatert forhold.
Bygge livslange forhold
Dersom du skulle finne din mentor er det viktig å bygge videre på forholdet. Vis at du benytter deg av rådene og fortell at de har gitt resultater dersom de fører til det. Vis takknemlighet og de vil vise det tilbake. Alle profesjonelle har vært der du har og har gått en vei for å komme dit de er i dag.
Husk at man blir best ved å hjelpe andre, så om du noen gang blir kontaktet av noen som ønsker deg som mentor, ikke glem at du en gang var i samme sko.
Kilder: