Vi har nå kommet til modul 4 i digital markedsføring, som er den siste og muligens mest krevende. I denne delen av faget har vi Marius Veetas Thomassen som foreleser, og vi skal nå lære om digitale strategier som annonsering, data-analyser og å ta i bruk ulike verktøy vi har lært gjennom semesteret. Vi har blant annet benyttet oss av google analytics på nettsiden vi opprettet i modul 3, noe som er et supert verktøy for å få oversikt og innsikt. Dermed blir mitt første innlegg i modul 4 å forklare hva google analytics egentlig er og hvordan man bruker det.
Hva er google analytics?
Google analytics er et fantastisk analyseverktøy som gir deg svært verdifull innsikt i alt fra hvem som besøker deg, hva de gjør på nettsiden og hva som gir mest salg til hvordan kampanjer slår an. Google analytics er et av de mest brukte i verden og det er dessuten helt gratis å bruke.

Hvordan ta i bruk analyseverktøyet
Har du en google konto og et nettsted er du egentlig good to go. Med tanke på at google analytics er gratis å bruke er det relativt raskt å sette opp. Når jeg opprettet bloggen i WordPress kunne jeg enkelt søke opp verktøy som google analytics og så laste det ned. Uansett om det er blogg eller nettside må man først og fremst logge inn på analytics med en google konto og fylle inn alt av nødvendig informasjon. Derfra får man en kode, ofte kalt «tracking ID» som man legger inn inn i feltet hvor det står «lim i tracking-ID her». Det er med andre ord relativt oversiktlig og enkelt å gjennomfør. Det vil muligens være litt forskjell ut i fra hvilken plattform du benytter deg av, men det skal ikke være noe mer krevende.
Steg for steg guide i WordPress
For å gjøre det litt enklere og forstå hvor lett det faktisk er vil jeg legge til en kjapp steg for steg guide
- WordPress – dashbordet
- Utvidelser og «legg til ny»
- Søk opp google analytics (jeg valgte den første som kom opp)
- Installer
- Klikk på innstillinger, nå skal du kunne velge google analytics
- Kopier Tracking-ID I din analytics konto og lim inn i feltet «her kan du lime inn Tracking-ID)
- Lagre endringer! Og ved 7 enkle steg har du koblet din google analytics konto og nettstedet sammen
- Nå er det bare å følge med og skaffe seg innsikt!
Sett opp egne mål og kom i gang med analyse for din bedrift
Nå som du har koblet nettsted og google analytics sammen kan du begynne å jobbe. Man kan faktisk sette opp egne mål eller «goals» på kontoen. For en nettbutikk er det for eksempel viktig å kunne spore kjøp, snittstørrelse på handlekurvene og totalverdien på transaksjoner. Andre bedrifter har andre mål. Uansett hvilken bedrift du har kan du sette opp skreddersydde mål inne i google analytics, noe som vil være viktig for bedriften. Man kan for eksempel sette seg mål for salg for så og finne ut hvor brukerne faller av og iverksette tiltak for å forbedre opplevelsen for brukerne.
Ved å få innsikt i hvem de besøkende er, hvor de kommer fra, hva slags innhold som engasjerer og ikke, hvilke kanaler, kampanjer og målgrupper som er mest lønnsomme har du allerede et svært verdifullt grunnlag for å ta smarte beslutninger for fremtiden.
Kilder :
https://www.coretrek.no/aktuelt/fagstoff/fem-grunner-til-hvorfor-du-burde-bruke-google-analytics